Osoby pracujące głosem bardzo często narzekają na nieprzyjemną suchość w gardle i powracającą chrypkę. Choć objawy te wydają się niegroźne i łatwo je zlekceważyć, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak nawrotowe zapalenia gardła i krtani a nawet utrzymujący się bezgłos. Jeśli te nieprzyjemne problemy z głosem dotyczą także ciebie, pomyśl o tym, czy dobrze nawadniasz organizm!

Problemy z głosem: nawadniaj organizm!

Osoby pracujące głosem – nauczyciele, wykładowcy, artyści – bardzo często cierpią przez to, że zaniedbują najprostsze sposoby na utrzymanie narządu głosu w dobrej kondycji. Pierwszym podstawowym głosowym „grzechem” jest nawykowe odchrząkiwanie przed rozpoczęciem wypowiedzi – o wiele łagodniejszym i skuteczniejszym sposobem na pozbycie się chrypki jest wypicie połowy szklanki wody mineralnej. Warto pamiętać, by sięgać po wodę w pokojowej temperaturze – ta zbyt zimna i zbyt gorąca może niepotrzebnie podrażniać gardło, zamiast przynieść ulgę. Nawadnianie narządu głosu nie powinno też być przypadkowe i niechlujne. Jak należy to rozumieć? Najlepiej zrezygnować z picia nadmiernej ilości herbaty, kawy i gęstych soków, które dodatkowo wysuszają, na rzecz wody. Co ciekawe, gazowane i zimne napoje wyjątkowo często powodują utrzymującą się chrypkę, przez którą głos może stać się „matowy”. Ważne jest również, by unikać drażniącego gardło alkoholu. Jeżeli woda wydaje ci się zbyt „nudna” nic prostszego – możesz wzbogacić jej smak ulubionymi dodatkami – zioła, owoce a nawet warzywa (wypróbuj wodę ze świeżym, pokrojonym ogórkiem!) sprawią, że będzie smaczniejsza niż niejeden napój.

Zdrowy głos – zdrowe nawyki

Pamiętaj, by nie ratować się szklanką wody w momencie, kiedy suchość w gardle staje się wyczuwalna i zaczyna ci poważnie doskwierać. Picie wody mineralnej powinno stać się twoim nawykiem . Wypijanie 6-8 jej szklanek to gwarancja, że twoje narzędzie pracy – głos – nie zacznie szwankować ani z zaskoczenia, ani po czasie. Jeśli sięgniesz po wodę mineralną, dostarczysz dodatkowo organizmowi pierwiastków niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania i poprawisz jego kondycję tak, by lepiej znosił obciążającą pracę głosem. Zaczynaj dzień szklanką wody, która dodatkowo doda ci energii, nie rozstawaj się z nią cały dzień i uspokój ciało kolejną jej porcją tuż przed snem. Kluczowa w dbaniu o głos jest także właściwa wilgotność powietrza w pomieszczeniu, w którym pracujesz (60-70%). Unikaj bardzo gorących i pikantnych posiłków, a po długiej pracy z głosem daj mu odpocząć. W tym czasie możesz wykonać ćwiczenia relaksacyjne, które dodatkowo wzmocnią przeponę, a w trakcie takiego treningu również sięgnij po wodę bogatą w minerały.