Wiele osób ma problem z piciem wody. Twierdzą, że nie lubią jej smaku lub że nie są w stanie wypić jej tyle, ile wynosi dziennie zapotrzebowanie. Są jednak sposoby, jak sobie z tym stanem rzeczy radzić. Najpierw jednak trzeba zdać sobie sprawę z przyczyn.

Czemu nie lubię wody: o smakach mineralnej

Pierwszym powodem, dla którego możesz nie lubić wody jest fakt… że nie spróbowałeś wystarczająco jej rodzajów. Woda źródlana ma bardzo neutralny smak, dlatego nie powinno być problemów z jej piciem. Niektórym jednak jej nijakość może przeszkadzać. Całkiem inaczej wygląda sprawa z wodą mineralną.

Woda mineralna zawiera w sobie składniki mineralne, które wpływają na jej smak. Obecność konkretnych składników, jak i ich proporcje mogą sprawić, że różne wody mineralne będą miały znacząco różny posmak. Niektóre mogą wydawać się lekko kwaśne, inne słone, jeszcze inne zaś mogą sprawiać wrażenie słodkich. Jeżeli dotychczas próbowaliśmy tylko kilku różnych wód, być może nie trafiliśmy po prostu jeszcze na tą właściwą.

Niektórzy zaś chętnie piliby wodę gazowaną, ale boją się, że jest ona niezdrowa. Obawy te są jednak nieuzasadnione. Woda gazowana może być co prawda nieodpowiednia w niektórych stanach chorobowych, szczególnie związanych z układem trawienia lub po operacjach. Jednak jeżeli dotychczas nie odczuwaliśmy żadnych negatywnych skutków jej spożycia, możemy śmiało sięgnąć po wodę nasyconą CO2.

Smaki wody: a jeśli przyczyny są inne?

Jednak najczęstszym powodem, dla którego nie odpowiada nam smak wody może być uzależnienie od cukru. Cukier jest obecny w niemal każdym napoju sprzedawanym obecnie na rynku. Nie tylko w rozmaitych popularnych napojach gazowanych. Jego duże ilości znajdziemy w herbatach typu ice, napojach energetyzujących, wodach smakowych, wielu sokach i niemal każdej innej substancji, która ma służyć naszemu orzeźwieniu. Nawet jeżeli są one w wersji light i nie mają w sobie cukru, zawierają one inne substancje słodzące, które mają jego brak wynagrodzić.

Jeżeli więc dotychczas piliśmy wiele tego typu napojów i chcemy z nich zrezygnować, może to być naprawdę trudne. Jest jednak kilka sposobów, jak pomóc sobie w tym procesie. Pierwszym krokiem powinno być usunięcie tych napojów ze swojej diety. Najlepiej pozbyć się ich całkowicie z domu, tak żeby nie kusiły nas, gdy będziemy spragnieni. Smak wody mineralnej można zaś ulepszyć rozmaitymi dodatkami. Można do niej dodać między innymi świeżo wyciśnięty sok z cytryny lub innych cytrusów, liście mięty, kawałki owoców, imbir, bazylię lub mrożone owoce w kostkach. Poprawiają one nie tylko smak wody, ale również wrażenia wizualne, dzięki czemu chętniej po nią sięgniemy. Dobrze jest też mieć butelkę z wodą zawsze pod ręką i w zasięgu wzroku. Jeżeli widzimy stojącą przed nami wodę, jest większa szansa, że zaczniemy ją pić, a z czasem zaczniemy to robić już automatycznie.

Powinniśmy wypijać przynajmniej 2 litry wody dziennie, jednak jeżeli mamy z tym trudności, dobra jest metoda małych kroczków. Lepiej przez jakiś czas wypijać mniejsze porcje, niż wmuszać w siebie wodę i całkowicie się do niej zniechęcić.