Podczas gotowania potraw znaczenie ma wiele czynników. Jednym z nich jest woda, w której przygotowuje się jedzenie. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, jednak to, w jakiej wodzie gotujemy, może mieć wpływ na jakość i smak przygotowywanej potrawy.

W jakiej wodzie gotować: co jest najważniejsze?

Zacznijmy od najbardziej oczywistego wyboru, czyli wody z kranu. Często cieszy się złą sławą, lecz niesłusznie, gdyż wcale nie jest niezdrowa. Obecnie woda z kranu jest pozbawiona bakterii i zanieczyszczeń i w większości przypadków wystarczająco czysta, by swobodnie pić ją bez szkody dla naszego zdrowia. Od czasu do czasu można w niej znaleźć zanieczyszczenia, choć jest to raczej wina instalacji w budynku, niż wodociągów. Jednak trzeba pamiętać, że jest to woda twarda. Zawiera ona wiele elementów, w tym tych, które posłużyły do jej uzdatniania, między innymi chlor. Dlatego też często ma ona nieprzyjemny metaliczny posmak. Może on podczas gotowania przeniknąć do przygotowywanych potraw. Warto więc pomyśleć o jej wcześniejszym przefiltrowaniu.

Filtry do wody są coraz powszechniej stosowane. Można je dostać w formie nakładek na kran lub wkładów do dzbanków. Filtrowanie usuwa z wody wszelkie składniki, które wpływają na jej smak. Z wody filtrowanej korzysta już wielu restauratorów, gotując w niej potrawy lub nawet oferując ją klientom do picia. Twarda, nie filtrowana woda, ma bowiem nie tylko wpływ na smak potraw, ale również może zniszczyć sprzęty kuchenne. Wystarczy spojrzeć na czajnik, w którym często gotuje się wodę prosto z kranu, by zobaczyć, że w jego wnętrzu osadza się kamień. Filtrowanie rozwiązuje ten problem. Warto więc sięgnąć po wodę filtrowaną, jeżeli chcemy zachować jak najlepszy smak przyrządzanych potraw, jak i dobry stan naszych sprzętów kuchennych.

Woda butelkowana w kuchni

A co z wodą butelkową? Cóż, z pewnością nie powinno się korzystać przy gotowaniu z wody mineralnej. Jest ona zdrowa do picia prosto z butelki, jednak podczas obróbki termicznej wytrącają się z niej sole mineralne, które w tej postaci nie są przyswajalne i mają negatywny wpływ na organizm. Podczas obróbki termicznej zmieniają się jej właściwości zdrowotne. Dodatkowo może ona mieć, podobnie jak woda z kranu, zły wpływ na smak gotowanych w niej produktów, a to ze względu na zawarte w niej minerały.

Dużo lepsza do gotowania jest woda źródlana. Nie zawiera ona składników mineralnych, dzięki czemu można spokojnie poddać ją obróbce termicznej. Nie wpływa ona też na smak potraw, które są w niej przygotowywane. Często zresztą używa się jej do przygotowywania posiłków dla dzieci i niemowląt. Jeżeli więc chodzi o gotowanie w niej potraw, jest równie dobrym wyborem, co woda przefiltrowana.

Jeżeli zależy nam na uzyskaniu jak najlepszego smaku potrawy, najlepiej więc sięgnąć po przefiltrowaną wodę z kranu lub po wodę źródlaną. Jednak nawet bez filtra, kranówka powinna sprawdzić się w kuchni przy przygotowywaniu posiłków. Korzystać w kuchni nie powinniśmy jedynie z wody mineralnej, co nie znaczy, że powinniśmy z niej zrezygnować całkowicie. Wręcz przeciwnie, spożywana bezpośrednio ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie.