Ludzki organizm składa się w większości z wody. W zależności od osoby, może to być od 60 do nawet 75% naszego ciała. Jednak niezależnie od tego jaki tryb życia prowadzimy, woda ta stale ucieka z naszego organizmu. Jeżeli stracimy jej zbyt dużo, może to doprowadzić do odwodnienia. Dlatego niezwykle ważne jest, by w ciągu dnia wypijać odpowiednią ilość płynów. Trzeba o tym pamiętać tym bardziej, jeśli prowadzimy aktywny tryb życia, na przykład regularnie biegając.

Ile wody tracisz biegnąc?

Niezależnie od tego, czy aktywnie uprawiamy sport, czy siedzimy cały dzień za biurkiem, z naszego organizmu ucieka cenna woda. W ciągu doby z powierzchni naszej skóry wyparowuje jej ponad pół litra. Ilość ta jednak zwiększa się w procesie pocenia podczas dodatkowej aktywności fizycznej. To ile wody tracimy podczas treningu, jest dla każdego sprawą indywidualną i zależy od wielu czynników. Po pierwsze wpływ na to ma sam nasz organizm – ubytek wody zależy od naszego wieku, stanu zdrowia, kondycji i uwarunkowań genetycznych. W grę wchodzą również czynniki zewnętrzne, czyli warunki atmosferyczne, oraz intensywność naszego wysiłku.

Podczas godzinnego treningu możemy stracić od 1 do aż 3,5 litra wody. Jeżeli chcemy dowiedzieć się ile dokładnie wody straciliśmy podczas biegu, istnieje prosty sposób, by to obliczyć. Wystarczy, że zważymy się przed i po treningu, a do różnicy pomiędzy tymi dwoma wynikami dodamy ilość wypitej podczas treningu wody. Optymalny wynik to około 2% masy naszego ciała, podczas treningu trwającego do 2 godzin. Jednak ten wynik zwiększa się u osób w lepszej kondycji fizycznej, co wynika z lepszych mechanizmów termoregulacyjnych. Maratończycy na przykład, podczas biegu mogą stracić nawet 6% masy ciała.

Ile wody na przebiegnięty kilometr: jak się nawadniać?

Zbyt duża strata wody wiąże się z utratą wielu ważnych dla funkcjonowania organizmu składników, w tym między innymi węglowodanów. To może prowadzić nie tylko do zmniejszenia efektywności treningu, ale co gorsza, ma też negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Woda znajduje się w każdej części naszego ciała – w krwi, mięśniach, a nawet w kościach. Odpowiada ona za szereg procesów biologicznych i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dlatego tak istotne jest, by przed, w trakcie i po treningu odpowiednio się nawadniać. Powinniśmy spożywać więcej wody niż wypocimy. Na każdy stracony kilogram powinniśmy wypić około 3 litrów wody, najlepiej bogatej w mikroelementy wody mineralnej. Ważne jest by pić powoli i w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu woda lepiej się przyswoi, a my unikniemy dyskomfortu.

Niezależnie jednak od tego, czy i jak dużo biegamy, pamiętajmy by odpowiednio się nawadniać. Przynajmniej osiem szklanek wody dziennie pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie i ułatwi funkcjonowanie.