Chyba każdy z nas lubi być w dobrej formie fizycznej, codzienne ćwiczenia zapewnią nie tylko kondycję, ale też dadzą nam więcej energii do działania. Kto ma jednak czas na regularne ćwiczenia? Bardzo często bywa tak, że obiecujemy sobie ćwiczyć codziennie a realia są zupełnie inne. Kiedy w końcu po trzech tygodniach przypomnimy sobie o naszym postanowieniu i pójdziemy na siłownię albo zdecydujemy się pobiegać, wtedy nasze zastałe mięśnie nie wiedza, co je uderzyło. Taki ból mięśni po treningu to nic przyjemnego. Nagły wysiłek sprawia, że powstają tak zwane „zakwasy”, które nie są jednak efektem nagromadzenia kwasu mlekowego, jak niedawna uważano, a wynikiem mikrourazów mięśni.

Ból mięśni po treningu: jak mu zaradzić?

Są różne sposoby radzenia sobie z tego typu bólem. Niektórzy twierdzą, że nic tak nie pomaga na zakwasy jak regularny trening – mięśnie przyzwyczajają się do wysiłku i nie reagują już tak boleśnie na tenże. Kiedy jednak już mamy do czynienia z bólem po treningu, najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dorosły człowiek powinien wypijać od dwóch do trzech litrów wody dziennie, natomiast osoby, które uprawiają sport lub ćwiczą fizycznie powinny pić około trzech i pół litra wody bogatej w minerały, dla zachowania odpowiedniej równowagi wodnej organizmu. Podczas każdego wysiłku nasz organizm pozbywa się nagromadzonych w nim toksyn i innych szkodliwych lub bezużytecznych substancji głównie poprzez pot. Im bardziej intensywnie ćwiczysz, tym więcej się pocisz i tym więcej wody tracisz. Pot jest jak najbardziej naturalna rzeczą i nie należy się przed nim bronić, ale koniecznie trzeba pamiętać o uzupełnianiu płynów, które tracimy przy treningu. Odwodnienie jest jedną z przyczyn bólu mięśni i stawów po wysiłku. Nie ćwicząc regularnie, niemożliwe jest niedopuszczenie do tego bólu, ale można go zmniejszyć.

Minerały na zakwasy!

Kiedy więc odczuwasz ból mięśni po treningu to znak, że twój organizm nie dostaje wystarczającej ilości składników mineralnych. Dla osób, które są aktywne fizycznie polecana jest woda o wysokim stopniu zmineralizowania. Wody wysokomineralizowane zawierają w sobie ponad 1500 miligramów rozpuszczonych składników na litr i idealnie uzupełniają braki w minerałach. Picie takiej wody przed, w trakcie i po treningu pomoże nie tylko zminimalizować ból, który może nastąpić, ale też dzięki niej rezultaty ćwiczeń utrzymają się dłużej oraz nasz organizm dostanie zastrzyk energii na długi czas. Woda na zakwasy dobrze działa nie tylko od wewnątrz. Na drugi dzień po ćwiczeniach zalecane są gorące kąpiele, dzięki którym rozluźnią się napięte i obolałe mięśnie, zesztywniały kręgosłup i stawy.