W zależności od wieku zawartość wody w ciele człowieka stanowi inny procent – od 80 procent w przypadku noworodków, do 60 procent w ciele starszej osoby. Razem z wiekiem i zawartością wody w organizmie zmienia się ilość codziennego zapotrzebowania na wodę. Ma na to również wpływ masa ciała i styl życia. Dorosły człowiek potrzebuje od dwóch do trzech litrów wody dziennie do prawidłowego funkcjonowania, dzieci również wymagają regularnego uzupełniania płynów.

Ile wody powinno pić małe dziecko: wiek i zapotrzebowanie na wodę

Dzieci pomiędzy pierwszy a trzecim rokiem życia potrzebują około 1,3 litra płynów dziennie, od czwartego do dwunastego roku około 1,5 litra. Nie tylko wody, ale też mleka, soków ze świeżych owoców, zup. Jeżeli nie masz pewności, czy twoje dziecko otrzymuje wystarczająca ilość płynów wystarczy sprawdzić kolor moczu – jeżeli jest jasny, podobny do lemoniady to znak, że dziecko ma wystarczający poziom wody w organizmie. Jeżeli kolor jest ciemny – należy jak najszybciej zadbać o nawodnienie. Woda gra niezwykle ważną rolę w organizmie, zwłaszcza w przypadku dzieci. Ciało potrzebuje wody do utrzymania odpowiedniej temperatury ciała i potliwości, usuwa zbędne produkty przemiany materii z układem wydalniczym, rozprzestrzenia składniki pokarmowe po całym organizmie i wszystkich jego komórkach. Dodatkowo utrzymanie dobrego nawodnienia pomaga dzieciom w utrzymaniu zdrowej wagi, poprawia koncentrację i pamięć, zmniejsza ryzyko przewlekłych chorób. Pomaga również zwalczyć takie dolegliwości jak zaparcia i infekcje układu moczowego.

Woda dla dzieci: zawsze tyle samo?

W ciągu dnia warto śledzić, jaką ilość płynów przyjmuje twoje dziecko – stany chorobowe i niska gorączka mogą sprawić, że dziecko będzie bardziej spragnione, natomiast zimna, deszczowa pogoda może działać w przeciwny sposób. Aktywne dzieci potrzebują więcej płynów, żeby uzupełnić te, które tracą podczas zabawy, zwłaszcza w ciepłe dni. Dzieci bardzo łatwo mogą się odwodnić, ponieważ często, zajęte zabawą, ignorują pragnienie i proszą o wodę dopiero, kiedy zabawa się skończy, lub poczują się zmęczone. Należy pamiętać, że uczucie pragnienia nigdy nie powinno być wyznacznikiem częstotliwości picia wody, ponieważ organizm jest już wtedy w kilku procentach odwodniony. Musisz, zatem pamiętać o wodzie dla siebie i dla swojego dziecka i staraj się oferować wodę mniej więcej co godzinę o ile to możliwe.

Oprócz tego, ile wody powinno pić małe dziecko, trzeba pilnować by przyjmowało właściwe napoje! Pamiętając o odpowiednim nawodnieniu dziecka staraj się unikać kolorowych słodkich napojów, które nie tylko nie zaspokoją pragnienia, ale są pełne pustych kalorii. Woda jest najlepszym środkiem nawadniającym, zapewni twojemu dziecko potrzebne minerały tak niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania.