Jeśli zapada decyzja o zmianie stylu życia na zdrowszy bardzo często wiąże się to z ćwiczeniami fizycznymi, czy to na siłowni, czy w domu, które mają za zadanie poprawić wygląd ciała i ogólne samopoczucie. Wysiłek fizyczny pomaga w uzyskaniu wymarzonej sylwetki, ale jest też korzystny dla układu krwionośnego, przyspiesza metabolizm i pracę układu trawiennego. Zaczynając trening jest jednak ważne, żeby pamiętać o odpowiednim uzupełnianiu elementów mineralnych, które tracimy podczas intensywnego wysiłku. Wiele z nich jest niezbędnych do prawidłowej pracy narządów wewnętrznych i ogólnego stanu organizmu.

Jak pierwiastki wpływają na trening: sód i magnez

W trakcie treningu wraz z potem tracisz litry wody, a co się z tym wiąże również minerałów w niej zawartych. Świadomy trening to w dużej części świadomość znaczenia odpowiedniej równowagi wodnej i mineralnej organizmu. Najważniejszymi składnikami mineralnymi zawartymi w wodzie są sód, magnez, potas i wapń. Każdy z tych pierwiastków ma swoje miejsce w twoim organizmie i ich niedobór może powodować różne problemy, nie tylko w trakcie treningu.

Sód jest jednym z elektrolitów, które jako pierwsze są wytracane z organizmu w procesie pocenia. Dlaczego jest taki ważny? Sód, znany również pod postacią soli kuchennej, kontroluje gospodarkę wodną twojego organizmu i odgrywa kluczową rolę w odpowiedniej pracy mięśni. Szybko zauważysz, jeśli zacznie ci go brakować. Niedobór sodu łączy się z takimi dolegliwościami jak ogólne osłabienie organizmu, nudności, częste skurcze oraz szybka męczliwość mięśni. Po godzinie intensywnego treningu można stracić nawet do 1700 miligramów sodu.

Rezerwy magnezu w przeciętnym organizmie są dość spore, a całkowite wyczerpanie jego zasobów wymagałoby wypocenia około piętnastu litrów wody. Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków w organizmie człowieka, odpowiada za syntezę i rozpad związków wysokoenergetycznych, uczestniczy w przemianie białek, lipidów i węglowodanów. Z perspektywy sportowca najważniejsza funkcją magnezu jest regeneracja komórek. To właśnie ten pierwiastek jest odpowiedzialny za „naprawę” mikrourazów, działa przeciwzapalnie i pozytywnie wpływa na prawidłowy rozwój układu kostnego i mięśni. Niedobór magnezu powoduje częste skurcze mięśni, przewlekłe zmęczenie lub problemy z zasypianiem.

Złap równowagę podczas wysiłku: wapń i potas

Wapń bierze czynny udział w procesie przewodzenia impulsów nerwowych i w odpowiednich skurczach mięśni. Ten pierwiastek jest też bardzo ważny w profilaktyce dbania o kości, a jego niedobór może skutkować sztywnością mięśni, skurczami, bólem kości i stawów, a w przypadkach dużego niedoboru – podwyższoną kruchością kości. Bardzo łatwo jest dopuścić do powstania niedoboru wapnia, ponieważ wystarczy wypocić około pięciu litrów wody, należy więc pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów bogatych w wapń.

Zasoby potasu zużywane są przy każdym ruchu. Odpowiada on za energię, ochotę do działania, bierze udział w transporcie składników odżywczych do komórek, przyspiesza ich regenerację i jest nieodzowny w pracy mięśni. Potas jest podstawowym elektrolitem znajdującym się w komórkach ludzkiego ciała. Jego niedobór może powodować ogólne osłabienie, nudności, niechęć do działania.

Jak pierwiastki wpływają na trening i gdzie ich szukać? Wszystkie główne elementy, które są potrzebne nie tylko podczas treningu, ale też do zdrowego życia można znaleźć w jednym miejscu. Regularne picie wysokomineralizowanej wody pomoże zadbać o odpowiednią równowagę mineralną organizmu i zabezpieczy go przed niedoborem składników mineralnych.