Odpowiednie nawodnienie pełni niezwykle ważną rolę zarówno w przypadku osób dorosłych jak i dzieci. Odpowiednie nawyki związane z piciem wody wykształcają się już we wczesnym wieku, więc wybór odpowiedniej dla dziecka wody jest bardzo ważny. Woda nie tylko nawadnia, ale też uzupełnia elementy mineralne, bez których niemożliwe jest prawidłowe działanie organizmu. W wodzie znajdują się takie pierwiastki jak magnez, sód, potas, wapń i fluor – składniki wykorzystywane przez wszystkie narządy wewnętrzne, skórę, włosy i paznokcie. Dobrze jest już od najmłodszych lat przyzwyczajać dziecko do picia wody, ale jaka woda będzie najbardziej odpowiednia?

Wybór wody dla dziecka: najważniejsze czynniki

Wybierając wodę dla dziecka należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Należy pamiętać, że organizm dziecka jest bardzo delikatny i nie jest przyzwyczajony do przyswajania dużej ilości składników mineralnych. Dlatego właśnie podając dziecku wodę należy unikać wody o wysokim stopniu mineralizacji. Taka woda ma w sobie ponad 1500 miligramów rozpuszczonych składników mineralnych na litr. Taka ilość minerałów nie jest obojętna dla zdrowia i może źle wpłynąć na pracę nerek dziecka. Dziecięcy organizm nie potrzebuje (i nie jest w stanie przyjąć) takiej ilości minerałów. Najlepszą dla dziecka jest woda o niskim stopniu mineralizacji, która zawiera mniej niż 500 miligramów minerałów na litr. Taka woda odpowiednio nawodni i zaopatrzy organizm w potrzebne minerały bez obaw o wystąpienie skutków ubocznych. Najbardziej odpowiednią spośród wód niskomineralizowanych jest naturalna woda źródlana. Ważne jest też, żeby pamiętać o tym, że dziecko nie powinno pić wody gazowanej. Woda nasycona dwutlenkiem węgla pita w dużych ilościach może powodować u dziecka wzdęcia i ból brzucha.

Woda dla dzieci: smakowa czy nie?

Za wszelką cenę należy unikać tak zwanych wód smakowych. Takie wody kusza smakiem i zapachem i mimo, że reklamowane są jako całkowicie naturalne, prawda jest taka, że często są słodzone cukrem lub, co gorsza, sztucznymi słodzikami. Częste picie wód smakowych może prowadzić do późniejszych problemów zdrowotnych takich jak otyłość, problemy z krążeniem i inne. Takie napoje wytwarzają również niezdrowe przyzwyczajenia. Dzieci pijące często wody smakowe chętniej sięgają po słodkie napoje, oranżady i chemicznie słodzone kole. Słodkie napoje są jedną z głównych przyczyn rosnącej otyłości wśród dzieci w Stanach Zjednoczonych.

Aby twoje dziecko zdrowo rosło i utrzymywało odpowiednią równowagę wodna i mineralną organizmu powinno pić naturalną, niegazowaną, źródlaną wodę. Jeżeli nie lubi smaku zwyklej wody, możesz dodać do niej kilka truskawek, plasterek cytryny, lub pomarańczy. W ten sposób twoje dziecko będzie miało smaczny napój, a ty będziesz mieć świadomość, że jest zdrowe.