Różne ćwiczenia pozwalają na stratę różnej ilości kalorii. Chcąc uzyskać wymarzoną figurę trzeba się jednak nieźle napocić tracisz więc nie tylko zbędne kilogramy, ale tez wodę i składniki mineralne potrzebne do prawidłowego działania twojego organizmu. W zależności od rodzaju i intensywności wysiłku podczas treningu można stracić nawet trzy litry wody, tak więc im więcej kalorii spalasz, tym więcej tracisz wody. Nawet małe, już dwuprocentowe, odwodnienie może obniżyć wydajność sportowca o dwadzieścia procent! Odwodniony organizm działa mniej efektywnie, a rezultaty ćwiczeń utrzymują się znacznie krócej.

Spalone kalorie i utrata wody: trening w liczbach

Każdy, kto jest aktywny fizycznie ma na pewno swój ulubiony sport, dziedzinę, która jest dla niego najprzyjemniejsza. W zależności od intensywności i rodzaju ćwiczeń spalasz inną ilość kalorii oraz tracisz inną ilość wody. Przyjrzymy się kilku zestawieniom.

  • podczas godzinnego biegu tracisz od litra do dwóch litrów wody i około 540 kalorii;
  • godzina szybkiego marszu daje podobne rezultaty – 600 kalorii przy stracie około pół litra wody;
  • spacer pozwoli pozbyć się około 170 kalorii przy stracie mniej niż pół itra wody;
  • godzina intensywnego pływania to strata 470 kalorii i ponad litr wody;
  • godzinny aerobik to około 300 kalorii i mniej niż litr wody;
  • gra w koszykówkę przez godzinę pozwoli zrzucić 500 kalorii, ale stracisz też wtedy około półtora litra wody;
  • wspinaczka górska i wchodzenie po schodach pozwolą spalić nawet 1000 kalorii w ciągu godziny, ale można w tym czasie stracić nawet dwa litry wody.
Trenuj i chudnij: zdrowo i mądrze

Na tych kilku przykładach jasno widać, że ilość spalonych kalorii rośnie wprost proporcjonalnie do ilości utraconej wody. Im bardziej wymagająca fizycznie jest dana czynność tym większe straty w gospodarce wodnej i mineralnej ponosi twój organizm. Nie jest to jednak powód do zmartwień. Jeżeli lubisz aktywność fizyczną musisz się liczyć z tym, że zawsze należy mieć przy sobie wodę. Odwadnianie nie następuje jedynie poprzez pot – tracisz wodę oddychając, mrugając, z kaszlem i katarem. Warto pamiętać, że uczucie pragnienia podczas wysiłku fizycznego nigdy nie powinno być wyznacznikiem częstotliwości nawadniania ponieważ wtedy organizm jest już w 2 procentach odwodniony a twoja wydajność może spać nawet o 20 procent!

Ćwiczenia fizyczne są świetną metoda na poprawę figury, samopoczucia i utrzymanie zdrowego trybu życia. Pamiętaj jednak, żeby ćwiczyć odpowiedzialnie i nie narażać się na przykre konsekwencje odwodnienia. lepiej zapobiegać, niż leczyć, więc zawsze miej przy sobie butelkę z wodą i pij ją regularnie.