Każdy, kto regularnie ćwiczy lub uprawia sport wie, jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dzięki zachowaniu dobrej równowagi wodnej i mineralnej ćwiczenia przychodzą łatwiej, rzadziej pojawiają się mikrourazy, bolące mięśnie i suchość w ustach. Przy zachowaniu poprawnego nawadniania szybciej widać efekty ciężkiej pracy na siłowni czy też na boisku oraz utrzymują się one dłużej. W jaki sposób jednak powinniśmy nawadniać organizm, żeby dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników mineralnych, które możemy tracić podczas intensywnego treningu? Pod tym względem fanów wysiłku fizycznego można podzielić na dwie grupy – pijących wodę i pijących napoje izotoniczne. Kto ma rację? A może nie ma znaczenia co pijesz, tak długo jak twój organizm pozostaje nawodniony? Przyjrzyjmy się temu.

Czy woda jest lepsza od izotoników: co zabierać na trening?

Nie ulega wątpliwości, że ćwicząc powinno się zawsze mieć przy sobie swój ulubiony środek nawadniający, czy to wodę, czy napój izotoniczny. Zarówno jedno jak i drugie ma te samą funkcję: uzupełnienie braku wody i elementów mineralnych (elektrolitów) w organizmie. Jest to bardzo ważne, ze względu na to, że pocąc się tracimy duże ilości wody, podczas intensywnego treningu można stracić nawet do trzech litrów wody. Kiedy organizm się odwadnia jego wydajność spada, a ćwiczenia nie przynoszą w pełni oczekiwanych rezultatów. Zarówno woda jak i izotniki mogą temu zapobiec.

Woda po treningu: dlaczego jest dobrym rozwiązaniem?

Nawadniające właściwości wody nie są tajemnicą i powinny być wszystkim dobrze znane; bez wody nie ma życia i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pijąc odpowiednią wodę przed, w trakcie i po treningu zapewniamy sobie wysoką efektywność ćwiczeń i zminimalizowany potencjalny ból mięśni, który tak często pojawia się na następny dzień. Najbardziej odpowiednią woda dla osób aktywnych fizycznie jest woda o wysokim stopniu zmineralizowania – zawiera ona ponad 1500 miligramów rozpuszczonych składników mineralnych na litr wody co zapewnia wyrównanie ich straty podczas ćwiczeń. Napoje izotoniczne działają dokładnie w ten sam sposób. Nie mają za zadanie (jak wiele osób mylnie uważa) pobudzić organizmu do działania, a jedynie uzupełnić brak elektrolitów i nawodnić. W większości napojów izotonicznych można znaleźć jedynie wodę, witaminy, minerały i węglowodany proste (oraz czasami sztuczne barwniki) ich skład nie różni się więc znacznie od wody. Czy woda jest lepsza od izotoników? Na korzyść picia wody w miejsce izotoników przemawia fakt, że woda nie zawiera żadnych kalorii i jest całkowicie zdrowa i w pełni przyswajalna przez organizm. Napoje izotoniczne są często słodzone i dlatego pijąc je spożywamy puste kalorie, których podczas ćwiczeń, powinniśmy za wszelką cenę unikać.

Jeżeli nie lubisz smaku zwykłej wody, albo uważasz, że nie ma w niej wystarczającej ilości elektrolitów spróbuj do butelki wody dodać sok z cytryny lub pomarańczy i dodać łyżeczkę soli mineralnych. W ten sposób stworzysz domowy napój izotoniczny, który będzie nie tylko tańszy, ale i zdrowszy.