Odwodnienie ma różne postaci, jednak w żadnym, nawet najmniejszym stopniu, nie jest korzystne dla ludzkiego organizmu. Nie jest niczym nowym fakt, że każde życie potrzebuje wody, aby przetrwać, na Ziemi wszędzie tam, gdzie jest woda, naukowcy znajdują życie, nawet Morze Martwe, wbrew swojej nazwie, tętni od mikroskopijnego życia. Jednym z najważniejszych założeń eksploracji kosmosu jest to, że gdzie jest woda, tam jest życie, jest to, więc prawda uniwersalna.

Zasychanie w gardle: równowaga wodna

Dorosły człowiek składa się w ponad sześćdziesięciu procentach asy wody, to jest około 2/3 całej masy ciała, co znaczy, że osoba ważąca 60 kilogramów ma w sobie 36 kilogramów wody! Biorąc te fakty pod uwagę łatwiej jest zauważyć jak ważna jest woda. W ciągu dnia przeciętny człowiek traci od 2,5 do 3 litrów wody. Najbardziej zauważalnymi sposobami na pozbywanie się wody jest oczywiście wydalanie jej z moczem i pocenie się, niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że tracimy wodę cały czas – mrugając, oddychając, mówiąc, poprzez katar, kaszel i inne. Pamiętanie o uzupełnianiu płynów w ciągu dnia jest, więc niezwykle ważne i może wiele zmienić. Dorosły człowiek powinien pić dziennie około 2,5 litrów wody, żeby zachować dobra równowagę wodną i mineralna organizmu.

Nie odwadniaj się: regularność

Kiedy jest najlepszy moment na nawadnianie? Zawsze! Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez osoby w każdym wieku jest picie wody dopiero wtedy, gdy poczują pragnienie. Uczucie pragnienia nie jest delikatnym przypomnieniem, że czas się nawodnić, ale alarmem, że twój organizm jest już w 2 – 3 procentach odwodniony, nigdy więc nie powinno być wyznacznikiem częstotliwości picia wody i za wszelką cenę powinno się go unikać. Pragnienie nie jest naturalnym stanem, w jakim powinien być organizm, suchość w ustach nie powinna mieć miejsca w trakcie twojego dnia. Uczuciu pragnienia często towarzyszą tez inne objawy odwodnienia takie jak ból głowy, senność, zmęczenie, drażliwość, niechęć do działania i ogólne rozbicie. Bardzo łatwo można temu zapobiec.

Ważne jest kontrolowanie koloru moczu – im ciemniejszy, tym więcej wody potrzebuje twój organizm, idealnie mocz powinien mieć kolor lemoniady, jeżeli zbliża się do koloru wody – nawadnianie można ograniczyć. Jeżeli nie chcesz, lub nie masz czasu, tak dokładnie sprawdzać co dzieje się w twoim ciele dobrym pomysłem jest picie szklanki wody na początku każdej godziny. W ten sposób bez potrzeby obserwowania moczu zapewnisz organizmowi wystarczający poziom nawodnienia bez obaw, że pijesz za dużo. Oczywiście woda, jak każdy napój, zagwarantuje ci częstsze wizyty w toalecie, ale zdrowie i dobre samopoczucie są chyba tego warte.