Sód jest kontrowersyjnym składnikiem wód mineralnych. Jego zawartość jest szeroko dyskutowana w gronie producentów i konsumentów wód mineralnych. Jaka jest tego przyczyna?

Rola sodu w organizmie: podstawy

Sód odpowiada za równowagę osmotyczną w płynach ustrojowych, a więc pośrednio reguluje objętość wszystkich płynów. Oprócz tego, pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową całego ustroju, a więc reguluje poziom pH. Zwiększa również wydzielanie soków trawiennych. Jego niedobór może powodować osłabienie i zaburzenia trawienne. Problem jednak leży w tym, że według danych statystycznych spożywamy go za dużo. Jednakże winna nie jestem temu woda mineralna, lecz inne produkty spożywcze. Przy przeciętnym spożyciu dziennym około 12 g soli kuchennej (NaCl), dostarczymy organizmowi około 5000 mg sodu. Średnia zawartość sodu w wodach mineralnych to ok. 200 mg/l. Tak więc ilość sodu przyswajana razem z wodą nie wpływa negatywnie na nasz bilans sodowy, gdyż stanowi jedynie 5% dziennego spożycia tego pierwiastka.

Sód w wodzie mineralnej i kuchni: korzyści

Sód i chlorki zawarte w wodach mineralnych zalecane są osobom, które wykonują prace obciążone zwiększonym wysiłkiem fizycznym. Ich spożycie jest również wskazane sportowcom oraz w czasie upałów, kiedy to poprzez nadmierne pocenie się tracimy duże ilości soli, co z kolei może prowadzić do osłabienia i ogólnego złego samopoczucia. W tego typu sytuacjach powinniśmy sięgać po wody mineralne o zawartości sodu i chlorków nawet do 1500 mg/l. Natomiast osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym, przede wszystkim powinny unikać słonych potraw. Wody mineralne, nawet te wysoko zmineralizowane nie szkodzą osobom z wysokim ciśnieniem.

To może wydawać się zaskakujące, ale 1,5 l butelka wody zawiera mniej sodu niż 3 plasterki szynki! Dlatego zamiast unikać wód wysoko zmineralizowanych należy ograniczyć spożywanie słonych potraw i wzbogacić dietę w potas, który reguluje pracę serca i obniża ciśnienie krwi. W jakich produktach możemy go znaleźć? Bogate w niego są soki pomidorowe oraz wielowarzywne, awokado, morele, cytrusy, porzeczki, warzywa strączkowe, a także bazylia, natka pietruszki i koperek.

Pierwiastki w diecie: o źródłach

Pamiętajmy jednak, by wody mineralne nie stanowiły jedynego źródła pierwiastków (wapnia sodu, potasu) w diecie. Nie jest jednak prawdą, że sód zawarty w wodzie mineralnej może być szkodliwy, gdyż jego procentowa zawartość jest zwyczajnie zbyt niska w porównaniu do tego, ile średnio dziennie soli spożywamy. Dlatego ograniczmy jedzenie słonych posiłków, jednocześnie nie przekraczajmy dziennego spożycia wody mineralnej w ilości 2 l, a na pewno uda nam się zachować równowagę mineralną w naszym organizmie.