Odpowiednie nawodnienie organizmu to jedna z najważniejszych rzeczy, o jakich należy pamiętać na przestrzeni całego życia. Woda towarzyszy nam już w brzuchu mamy, człowiek w zależności od wieku składa się od 80 do 60 procent z wody i bez niej nie może przeżyć dłużej niż kilka dni. Nic dziwnego więc, że rodzice, którzy świadomie dbają o zdrowie swojego dziecka, przykładają dużo uwagi do tego jakie płyny ich pociecha przyjmuje. Jest to rosnący trend i dobrze, ponieważ im bardziej świadomi jesteśmy tym łatwiej uchronić się od przykrych skutków odwodnienia, które są zwłaszcza nieprzyjemnie u dzieci.

Woda dla dzieci: czego nie powinni pić najmłodsi

Wybierając odpowiednią wodę dla swojego dziecka należy pamiętać o tym, że dzieci nie powinny pić wody gazowanej, nasyconej dwutlenkiem węgla, ani wody o wysokim stopniu zmineralizowania. Coraz więcej rodziców decyduje się na dawanie dzieciom do picia wody prosto z kranu – większość miast w Polsce może się pochwalić bardzo dobrym stanem wody w wodociągach, w niektórych miastach (Łódź, Gdańsk, Zakopane) kranówka przewyższa czasami jakością poziom wody butelkowanej. Woda do picia dla dzieci nie musi być przegotowana, jeżeli jednak chcesz używać do tego celu wody z kranu a nie masz pewności, co do jej jakości nie zaszkodzi jej przegotować.

Woda przegotowana dla dziecka: co gotować,  a czego nie?

Jeżeli jednak nie chcesz dawać swoim dzieciom wody z kranu i wybierasz wodę z butelki pamiętaj, że powinna to być naturalna woda źródlana o niskiej zawartości soli mineralnych, które w dużej ilości mogą zaszkodzić pracy nerek dziecka, i nienasycona dwutlenkiem węgla. Unikaj gotowania wody kupionej w sklepie. Do przygotowania kaszek i mleka na wodzie wystarczy ja podgrzać. Podczas gotowania z wody wytrącają się sole mineralne w postaci osadu, woda traci wtedy swoje właściwości odżywcze. Wiele rodziców ciągle wierzy, że wodę trzeba gotować co najmniej pięć minut, żeby ja dobrze oczyścić, jest to jednak mit. W przypadku wody z kranu wystarczy ją zagotować i ostudzić, natomiast woda źródlana dobrej jakości nie potrzebuje oczyszczenia poprzez gotowanie.

Jeżeli masz wątpliwości co to jakości wody, której używasz zmień ją na taką, która posiada atest Instytutu Matki i Dziecka lub zapytaj pediatrę jaką wodę poleca dla dziecka w danym wieku. Najważniejsze jest to, żeby nie podawać dziecku wody wysokomineralizowanej i nasyconej dwutlenkiem węgla. Najbezpieczniejsza dla dzieci jest naturalna woda źródlana, która nie potrzebuje gotowania, żeby być zdatna do picia i dzięki temu zachowa wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje twoje dziecko.