Nasz organizm, a raczej język wyposażony jest w ponad 10000 kubeczków smakowych, które odczuwają nie 4, a już 5 smaków. Kwaśny, słony, gorzki, słodki i umami, który nasila się u kobiet ciężarnych. Bardzo często do głównego posiłku, ale nie tylko, lubimy dodać na stół szklankę wody. A czy to jaką wodę podam do posiłku może wpłynąć na jego smak?

Napój do posiłku i smak: co na pewno go zmieni?

Pomimo tak licznych kubków smakowych, nasz organizm nie jest w stanie sprawić, aby wszystkie smaki były tak samo odczuwalne, szczególnie, gdy zaczniemy mieszać posiłek z różnymi napojami. W stu procentach odczuwany smak potraw zmieni się przez takie napoje jak cola, soki i nektary. Dodatkowo, są one kopalnią konserwantów, barwników i cukru, dlatego w codziennej diecie nie są one wskazane i mogą nam jedynie zaszkodzić. W przypadku kawy i herbaty, są one nie wskazane przez ich intensywny smak oraz popijanie tymi wywarami w trakcie posiłku sprawia, że nie do końca dobrze trawione i wchłaniane do organizmu jest jedzenie. W takim razie co nam pozostaje?

Podaj wodę: ale jaką?

Aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na odczuwane przez nas smaki, należy wybrać niegazowaną wodę. To czy wybierzemy wodę mineralną lub źródlaną, uzależnione jest wyłącznie od naszych preferencji. Woda mineralna przez swój bogaty skład minerałów może nie przypaść każdemu do gustu w czasie posiłku. Natomiast wody z gatunku tych źródlanych, są całkowicie neutralne i z pewnością nie wpłyną na smak naszego jedzenia. Dietetycy natomiast zalecają, aby woda nie była w sporych ilościach pita w trakcie posiłku. Optymalnym czasem kiedy możemy sięgnąć po większą ilość naszej ulubionej wody, to 20-30 minut przed posiłkiem i nawet 60 minut po posiłku. Oczywiście nie popijanie posiłku również do końca zdrowe nie jest. Ważne, abyśmy w niewielkich ilościach popijali posiłek wodą, a proces trawienia pokarmu będzie przebiegał sprawnie.

Smaki jakie odczuwamy są spowodowane pracą naszych kubków smakowych. Ich praca w naszym organizmie sprawia, że doceniamy wyjątkowość wielu posiłków. Niestety nawet tak bogato wyposażony w kubki smakowe organizm ludzki, nie jest w stanie odczuwać ich wszystkich osobno i to jaki napój wybierzemy do jedzenia, wpływa na jego smak. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wybranie niegazowanej wody. Woda źródlana jest do tego idealna, ponieważ ma neutralny smak i dzięki temu w pełni możemy cieszyć się ulubioną potrawą lub poznać smak posiłku przyrządzonego przez nas pierwszy raz. Jednak, aby nie zakłócić pracy soków żołądkowych, w trakcie jedzenia powinniśmy ograniczyć spożywanie wody.