Dorosły człowiek składa się w 60-70% z wody. Nawet niewielkie zaniedbanie picia wody może spowodować uczucie zmęczenia. Szczególnie ważnym momentem, gdy człowiek musi się nawodnić jest trening. Każdy wysiłek fizyczny sprawia, że się pocimy oraz tracimy sporo wody, a wraz z nią takie składniki mineralne jak magnez, potas lub sód. Odwodnienie organizmu najczęściej powoduje problemy z koncentracją oraz pogorszenie nastroju w czasie dnia, może nawet wpłynąć niekorzystnie na naszą pamięć.

Szybko się męczę podczas treningu: woda przed, w trakcie i po!

Dobry trening, to nie tylko ciężkie bez przerwy trwające ćwiczenia, a szklanka wody powinna stać się stałym sprzętem każdego sportowca, tak samo, jak piłka lub skakanka. Przed rozpoczęciem naszego treningu warto wypić 1-2 szklanki wody, ponieważ na samym starcie nawadniamy organizm. W trakcie wysiłku fizycznego odpowiednie nawodnienie zależy od tego jakie ćwiczenia wykonujemy i jak długo. Najbardziej optymalnym uzupełnianiem wody jest picie 100-200ml co 20 minut. Pamiętajmy przy tym, aby nie wypić za dużo wody, może to mieć nieprzyjemne skutki np. w postaci odruchów wymiotnych. Pomimo tego, że piliśmy wodę przed i w trakcie treningu, nie zapominajmy o tym, że po zakończeniu ulubionych ćwiczeń woda również jest nieodzownym elementem codziennego życia. W zależności od tego, jaki mamy trening, pijemy różne ilości wody. Przy treningu wytrzymałościowym możemy wypić nawet do 3 litrów wody, a trening siłowy obarczy nas wypiciem do 2 litrów.

Jak i jaką wodę pić?

Picie wody może wydawać się najprostszą rzeczą na świecie, ale nawet ta czynność wymaga odpowiedniej metody. Przede wszystkim nie należy pić wody do oporu i szybko. Powolne nawadnianie i w mniejszych ilościach co przekłada się na częstsze sięgnięcia po butelkę, może tylko pomóc. Nie przestrzeganie tej metody prowadzi do uczucia pełnego brzucha oraz częstych wizyt w łazience, co skutkuje nieodpowiednim wchłanianiem składników zawartych w wodzie. Woda mineralna zdecydowanie jest lepsza od źródlanej dla każdego sportowca. Wysoka zawartość minerałów w wodzie mineralnej, a w tym magnezu, potasu, wapnia lub sodu, może uzupełnić właśnie te składniki, które regularnie podczas wysiłku tracimy. Pamiętajmy przy tym, aby nie była to woda gazowana, która podrażnia przewód pokarmowy.

Szybka utrata sił podczas treningu, ale także w codziennym życiu jest głównie spowodowana niedoborem wody w organizmie. To czy jesteśmy odpowiednio nawodnieni zależy tylko i wyłącznie od nas, a jeśli prowadzimy sportowy tryb życia, musimy mieć zawsze pod ręką wodę. Pełnia sił i chęć do dalszych ćwiczeń wróci, jeśli tylko zadbamy o ten mały szczegół. Może nawet sprawić, że nasze sportowe wyniki się poprawią.