Sporty zimowe są niezwykle popularne w naszych czasach. Jako zwykłe hobby lub uprawiane wyczynowo snowboard lub jazda na nartach kosztują nas nie tylko sporo pieniędzy, ale i energii. Mało kto zdaje sobie sprawę, że sporty zimowe wymagają odpowiedniego nawodnienia, prawie tak samo jak piłka nożna lub bieganie. Jest to spowodowane wieloma czynnikami. Dlatego warto abyśmy się zastanowili przed wypadem na narty, czy nie wziąć o jedną butelkę więcej.

Woda i sporty zimowe: mózg potrzebuje wody

Kiedy w grę wchodzi snowboard lub narty, najczęściej nastawione na wysiłek są stawy i mięśnie nóg. Odpowiednia równowaga i koordynacja są w tym sporcie najważniejsze, a poziom ich wytrenowania zależy od tego jak dobrze nawodnimy organizm. Głównym ośrodkiem, który jest odpowiedzialny za koordynację i zachowanie równowagi jest mózg. Nawet niewielkie odwodnienie może doprowadzić do spadku koncentracji. Wiąże się to również z przemęczeniem. W takich warunkach nauczenie się jazdy na nartach jest ciężkie do opanowania. Stawy i mięśnie potrzebują po ciężkim wysiłku uzupełnienia pierwiastków, takich jak potas, magnez lub wapń. Ponadto, woda jest odpowiedzialna   za sprawne dotlenienie organizmu. Najlepsza w tym przypadku jest woda mineralna, mająca szeroki zasób makro i mikroskładników.

Sporty zimowe też męczą!

Zima również jest czasem na spalenie zbędnych kilogramów. Wysiłek jaki trzeba włożyć w utrzymanie równowagi i koordynacji sprawia, że się pocimy i tracimy wodę z organizmu. Dlatego nieodzowną czynnością jaką powinniśmy robić przed założeniem deski na nogi, powinno być wypicie 1-2 szklanek mineralnej. Czas, gdy mamy przerwę między zjazdami powinien też być przeznaczony na uzupełnienie płynów. Przy odpowiednim nawodnieniu, po 30 minutach zabawy na nartach lub desce możemy stracić nawet 400 kcal.

Brak bólu mięśni i stawów

Bóle stawów i mięśni przy tak intensywnych sportach, jak jazda na snowboardzie bardzo często mogą dolegać każdemu kto spędził weekend w górach. Przede wszystkim spowodowane jest to utratą ważnych dla organizmu pierwiastków mineralnych. Konsekwencje niedoboru tych składników mogą być ogromne. Kontuzje stawów i mięśni są właśnie spowodowane niewystarczającym nawodnieniem.

Sporty zimowe również wymagają od nas większych przemyśleń na temat wody. Każdy wysiłek fizyczny kosztuje nas utratę wody i energii, dlatego w tym celu zadbanie o odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne. Dzięki temu wyjazd w góry będzie wspominany z uśmiechem na ustach i nie będziemy musieli narzekać na przemęczenie lub skurcze po intensywnym weekendzie.