Odwodnienie jest niezwykle częstą przypadłością, z której w większości przypadków nie zdajemy sobie nawet sprawy. Delikatne odwodnienie daje nam o sobie znać poprzez uczucie pragnienia. Kiedy poczujesz, że chce ci się pić oznacza to, że twój organizm jest już około trzech procentach odwodniony. Dlatego pragnienie nigdy nie powinno być wyznacznikiem częstotliwości picia wody.

Częste zmęczenie u dziecka: anatomia odwodnienia

Dorosły człowiek ciągu dnia traci od dwóch do trzech litrów wody z organizmu, w przypadku dzieci jest to około półtora litra. Woda jest codziennie wytracana nie tylko z potem, ale również podczas oddychania, mrugania, w przypadku kataru, albo kaszlu. Małe, kilkuprocentowe odwodnienie organizmu nie jest groźne dla życia, ani zdrowia, potrafi jednak być nieprzyjemne i ciągnąć ze sobą dokuczliwe skutki. Wraz z pojawieniem się uczucia pragnienia może wystąpić zmęczenie, osłabienie, rozdrażnienie, ból głowy, a nawet zaparcia i wahania nastrojów. Jeżeli zauważasz u swojego dziecka którąś z tych dolegliwości, zwłaszcza ciągłe zmęczenie i osłabienie połączone z niechęcią do jakiegokolwiek działania, zanim udasz się do lekarza lub podasz dziecku jakieś leki, zastanów się, czy nie brakuje mu po prostu wody i składników mineralnych w niej zawartych.

 Doda maluchowi energii: co robić?

Regularne picie wody i uzupełnianie braków składników mineralnych w organizmie zapobiega nie tylko uczuciu pragnienia, ale też pomaga przeciwdziałać zmęczeniu i ogólnemu rozbici. Jeżeli twoje dziecko jest zazwyczaj bardzo aktywne i nagle brakuje mu energii, wina może leżeć po stronie odwodnienia. Aby zachować odpowiednią równowagę organizmu człowiek powinien przyjmować tyle płynów ile dziennie traci – w przypadku dzieci około półtora litra. Dobrym pomysłem jest nakłonienie dziecka do wypicia szklanki wody na początku każdej godziny. Duża szklanka wody wypita zaraz po przebudzeniu z rana również podniesie energię dziecka i zachęci do działania. Najbardziej odpowiednią wodą dla dzieci jest naturalna źródlana woda o niskim stopniu mineralizacji, która jest nienasycona dwutlenkiem węgla. Należy też unikać wody smakowej i innych sztucznie słodzonych napojów, ponieważ cukier w nich zawarty sztucznie podnosi poziom energii. Minerały zawarte w wodzie są wystarczające do zapewnienia odpowiedniego jej poziomu w organizmie dziecka i jednocześnie skutecznie przeciwdziałają chronicznemu zmęczeniu.

Proponuj swojemu dziecku picie wody nawet, kiedy nie jest spragnione i o nią nie prosi. Ważny jest również wpływ rodziców na przyzwyczajenia żywieniowe dzieci – jeżeli twoje dziecko zobaczy, że często pijesz wodę również chętnie będzie po nią sięgać.