Ludzki organizm składa się w blisko 70% z wody. Jej dokładna ilość jest uzależniona od wieku i zawartości tkanki tłuszczowej. Największy procent masy ciała, który stanowi woda przypisuje się noworodkom, gdyż u nich obejmuje ona około 75-80% całkowitej masy ciała. Osoby szczupłe cechują się większym procentowym udziałem wody (70%) w porównaniu do osób otyłych (55% masy ciała).

Czy dziecko powinno pić wodę gazowaną: o wieku i preferencjach

Nie jest tajemnicą, że codziennie dostarczanie wody do organizmu jest kluczowe i niezwykle istotne. Przy wyborze odpowiedniej dla nas wody kierujemy się kilkoma kryteriami: istotny jest wiek, masa ciała, przebyte choroby, pora roku no i oczywiście preferencjami smakowymi. Do wyboru mamy kilka rodzajów wód pitnych, m.in. gazowane i niegazowane. Te z bąbelkami, a więc gazowane, postrzegane są jako bardziej orzeźwiające i posiadające zdolność szybszego gaszenia pragnienia. Nasze kubki smakowe pobudzane są przez uwalniający się gaz, stąd też wrażenie lepszego smaku. Czy powinniśmy taką wodę podawać naszym dzieciom?

Dzieci nie powinny przesadzać z piciem wody gazowanej, ani tym bardziej z kompletnie niezalecanymi, bo szkodliwymi, kalorycznymi i słodzonymi, przepełnionymi chemią napojami gazowanymi. Gaz, który dostanie się do nosa dziecka, może w niektórych przypadkach podrażnić ich śluzówkę.

Niemowlęta zaspokajają swoje zapotrzebowanie na wodę poprzez kobiecy pokarm, który całkowicie załatwia wszystkie jego potrzeby żywieniowe. Bardzo ważne jest, aby w przypadku starszych dzieci zawsze pamiętać o podawaniu mu wody i uczeniu go tego nawyku. Dzieci nie zawsze odczuwają pragnienie i nie należy doprowadzić do odwodnienia ich organizmu. A więc podajmy dzieciom wodę, tę z mniejszą ilością składników mineralnych. Jeśli chodzi o wody gazowane, to nie ma przeciwwskazań co do tego, aby dziecko nie mogło pić takiej wody. Trudno jest określić wyraźną granicę wiekową, od której dziecko może zacząć pić wodę gazowaną. Należy jednak pamiętać o tym, aby podając dziecku wodę gazowaną, nie pozwolić mu pić łapczywie, tylko małymi łykami, tak aby zawarte w niej dwutlenek węgla nie spowodował bólu brzucha u dziecka.

Dwutlenek węgla: jaki ma wpływ na organizm

Dwutlenek węgla zawarty w wodzie gazowanej ma przede wszystkim funkcję smakową. Osoby zdrowe nie muszą odmawiać sobie wody nasyconej dwutlenkiem węgla. Jedynie przy schorzeniach żołądka lub przy problemach z krtanią czy strunami głosowymi, bezwzględnie należy unikać wody gazowanej. Dwutlenek węgla zawarty w wodzie oprócz podrażniania kubków smakowych i sprawiania wrażenia orzeźwienia, jest również czynnikiem bakteriostatycznym. Z tego powodu woda gazowana jest bardziej pewna pod względem bakteriologicznym i przez to jest zdrowa. Jeśli jednak boimy się podawać dziecku wodę gazowaną, możemy przedtem otworzyć butelkę i lekko ją odgazować.