Organizm dziecka w zależności od wieku składa się w około siedemdziesięciu procentach z wody niezwykle ważne jest, więc odpowiednie uzupełnienie równowagi wodnej i mineralnej. Dzieci są zazwyczaj bardzo aktywne – potrafią biegać, skakać i bawić się całymi dniami, więc rzadko kiedy pamiętają o tym, żeby regularnie pić wodę. Sięgają po nią zazwyczaj dopiero wtedy, kiedy zaczyna dokuczać im pragnienie. Tak jednak być nie powinno. Uczucie pragnienia jest to sposób, w jaki nasz organizm daje nam znać o tym, że jest już w dwóch lub trzech procentach odwodniony. Niestety już wtedy mogą pojawić się pierwsze symptomy odwodnienia takie jak ból głowy, zmęczenie, uczucie senności, rozdrażnienie czy też suchość w ustach i oczach. Uczuciu pragnienia należy zapobiegać i nie dopuszczać do jego pojawienia się. Zwłaszcza ważne jest to w przypadku dzieci, które nie są jeszcze w pełni świadome jak ważną rolę odgrywa woda w ich organizmach. Zadaniem rodziców jest pilnowanie tego, aby ich pociechy były odpowiednio nawodnienie.

Dziecko pije wtedy, kiedy jest spragnione: jak pić częściej?

Dobrym pomysłem na to, aby twoje dziecko częściej piło wodę jest trzymanie jej zawsze przy sobie i częste proponowanie jej dziecku. Nie do przecenienia jest też rola autorytetu rodziców – jeżeli twoje dziecko widzi, że często sięgasz po wodę, też będzie tak robiło. Wyrabianie odpowiednich nawyków żywieniowych w młodym wieku jest niezwykle ważne i może zaważyć o zdrowiu i kondycji fizycznej w przyszłości. Kiedy twoje dziecko się bawi, co jakiś czas (na przykład na początku każdej godziny) proponuj mu szklankę wody – ogłoś, że jest przerwa w zabawie i czas na wodę. Dobrze sprawdza się również zostawianie wody w kubeczkach dla dzieci w zasięgu ich rąk, w ten sposób, kiedy tylko dziecko poczuje, że zbliża się pragnienie bez wysiłku będzie mogło się napić nie przerywając zabawy. Należy też pamiętać, że podawanie dziecku zbyt często słodkich napojów i sztucznie słodzonych soków może mieć negatywny wpływ na ich stan zdrowia. Najlepsza dla dzieci jest nisko mineralizowana, niegazowana woda źródlana, najlepiej taka, która posiada atest Instytutu Matki i Dziecka. Na rynku dostępne są nawet wody dopasowane do wieku dziecka. Podając dziecku taką wodą możesz mieć pewność, że dostanie ono odpowiednią ilość składników mineralnych, a jego organizm pozostanie nawodniony.

Nawodnienie to równowaga: nie zapominajcie o wodzie!

W ciągu dnia twoje dziecko traci około 1,5 litra wody. Woda nie jest tracona jedynie z potem, ale też poprzez oddychanie, mruganie, podczas kaszlu i kataru razem z wodą wypłukiwane są ważne składniki mineralne takie jak magnez, wapń, sód, a zachowanie ich odpowiedniej równowagi w organizmie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Pamiętaj, więc, o zachęceniu swojego dziecka do picia wody zanim jeszcze poczuje pragnienie.