Moda na aktywność fizyczną jest w dzisiejszych czasach wszechobecna. Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że ćwiczenia przyczyniają się do poprawy zdrowia, samopoczucia oraz zapobiegają chorobom cywilizacyjnym. Skupiamy się bardzo na sposobie ich wykonywania: liczymy jak często chodzimy na siłownie, zwracamy uwagę na rodzaj i częstotliwość wykonywanych ćwiczeń, jednocześnie zapominając, że o ich skuteczności w dużej mierze decyduje prawidłowe nawodnienie organizmu. Nie ma to znaczenia, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem, czy jesteś pasjonatem aktywności ruchowej raz w tygodniu, czy jesteś zawodowym sportowcem – zawsze musisz pamiętać o piciu wody w trakcie treningu, przed i po nim.

Nie bez powodu nasza potliwość podczas wysiłku fizycznego wzmaga się. Jest to nasz naturalny mechanizm zabezpieczający organizm przed przegrzaniem. Jednak przez to, że tracimy więcej wody, musimy zrównoważyć jej ubytki poprzez dodatkowe nawadnianie się. Musimy pić więcej wody niż na co dzień kiedy nie ćwiczymy. Jeśli jednak zdarzy nam się zapomnieć o wypiciu wody, temperatura naszego ciała wzrośnie, wilgotność powietrza na sali ćwiczeń również, plus dodatkowo wykonujemy wzmożony wysiłek fizyczny, to mamy gwarantowane odwodnienie.

Nawadnianie podczas treningu: dlaczego to konieczność

Okazuje się, że najskuteczniejszym sposobem, aby zapobiec takiej sytuacji jest właśnie picie wody w trakcie treningu. Jeśli doprowadzimy do nawet lekkiego odwodnienia, nasz poziom koncentracji zmniejszy się, pamięć krótkotrwała pogorszy się, a więc będziemy mieć problem z powtarzaniem ćwiczeń, które teoretycznie już umiemy, nasz nastrój również ulegnie pogorszeniu, a dodatkowo możemy jeszcze poczuć bóle głowy. Gdy poziom naszego odwodnienia będzie wynosił zaledwie 2%, odczujemy spadek energii, przez co będziemy mniej aktywni i zmotywowani do ćwiczeń, a wszystkie te, które do tej pory wykonywaliśmy bez trudu, wydadzą nam się niemożliwe do zrobienia.

Picie wody to z pozoru błaha i banalna czynność, sami jednak widzimy do czego możemy doprowadzić zaniedbując ją. Jest ona szczególnie ważna w stanach wzmożonego wysiłku fizycznego, kiedy tracimy zdecydowanie więcej wody niż na co dzień. Dodatkowo, odwodnienie prowadzi również do obniżenia przemiany materii. A więc osobom, które chcą schudnąć szczególnie radzimy, aby zawsze na sali ćwiczeń miały ze sobą wodę i ją regularnie podczas ćwiczeń popijały.

Sposoby prawidłowego nawadniania: know-how

Oto kilka kroków, które powinniśmy wykonać w celu prawidłowego nawodnienia. Wypij szklankę wody 10 – 15 minut przez rozpoczęciem treningu. W trakcie treningu pij w miarę regularnie około szklanki wody co 15 – 20 minut. Jeśli chcesz zrzucić wagę i wykonujesz w miarę lekkie ćwiczenia jak gimnastyka ogólnorozwojowa czy marsz na bieżni lub na jazda na rowerku stacjonarnym, wypijaj niegazowaną wodę mineralną. Jeśli natomiast ćwiczysz trochę bardziej intensywnie, sięgnij po napoje zawierające węglowodany. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, jest pewne, że zapobiegniesz odwodnieniu. Picie po zakończonym treningu również jest wskazane, ale jak już wiemy – niewystarczające w kontekście prawidłowego nawodnienia.