Podczas wysiłku fizycznego jesteśmy szczególnie narażeni na utratę wody. W dobie wszechpanującej mody na aktywność fizyczną, dużo uwagi poświęcamy temu, w jaki sposób wykonujemy nasze treningi. Liczymy, jak często chodzimy na siłownię, zwracamy uwagę na rodzaj i częstotliwość wykonywanych ćwiczeń, jednocześnie jednak zapominamy, że o skuteczności ćwiczeń decyduje w dużej mierze prawidłowe nawodnienie organizmu. Jeśli podczas ćwiczeń zdarzy nam się zapomnieć o wypiciu wody, bardzo łatwo możemy narazić się na odwodnienie organizmu.

Skutki odwodnienia wysiłkowego: jest groźne

Odwodnienie przyczynia się do zmniejszenia siły, szybkości, wytrzymałości oraz mocy mięśni szkieletowych. Gdy ilość wody w naszym organizmie spada, funkcje mięśni szkieletowych ulegają upośledzeniu, to zaś pociąga za sobą duże trudności w kontynuowaniu ćwiczeń. Jeśli dostarczamy do organizmu zbyt mało płynów, prowadzi to do zwiększenia lepkości krwi, staje się ona zatem gęstsza, a serce pracuje ciężej. Wzmożona potliwość jest naturalnym mechanizmem chroniącym nas przed przegrzaniem się. Jeśli jednak nie uzupełniamy wody traconej wraz z potem, temperatura naszego ciała wzrasta, co dodatkowo przy wzmożonym wysiłku fizycznym i podwyższonej wilgotności na Sali ćwiczeń, nieuchronnie prowadzi do groźnego w skutkach odwodnienia.

Ile wody tracimy?

Jest stosunkowo trudno oszacować, ile dokładnie wody tracimy podczas wykonywania wysiłku fizycznego. Jest to kwestia indywidualna, a zależy przede wszystkim od rodzaju wykonywanych ćwiczeń, masy ciała, zawartości tkanki tłuszczowej, warunków panujących na sali treningowej, ogólnych predyspozycji. Jest to również kwestia wyczucia i doświadczenia. Ogólnie można przyjąć, że przy średnio intensywnym treningu w przeciągu godziny tracimy 1-1,5 L wody. W przeciągu doby zaś tylko z powierzchni naszej skóry paruje ok. 500 – 600 ml wody. Mamy więc skalę porównawczą – ćwiczenia sprawiają, że woda z nas wręcz ucieka i jeśli jej nie uzupełnimy, możemy nabawić się poważnych następstw zdrowotnych, a także osłabienia mechanizmów termoregulacji.

Co powinniśmy robić, aby się nie odwodnić?

Okazuje się, że najprostszym, ale i najskuteczniejszym sposobem, aby zapobiec odwodnieniu jest właśnie picie wody w trakcie treningu. Podczas treningu powinniśmy spożywać co najmniej 2 litry niegazowanej wody mineralnej. Jest ona doskonałą formą uzupełnienia wszystkich utraconych płynów, a także elektrolitów z naszego organizmu. Podczas wysiłku fizycznego jesteśmy szczególnie narażeni na utratę kationów sodu i potasu, nasze mięśnie również do pracy potrzebują jonów magnezu, dlatego przy wyborze odpowiedniej dla nas wody, warto zwrócić uwagę, aby była ona wzbogacona właśnie w te pierwiastki. Wypicie szklanki wody tuż przed treningiem, picie wody małymi łyczkami w trakcie treningu kilkanaście razy w jednostce treningowej, a także picie wody po treningu skutecznie zapobiegnie odwodnieniu wysiłkowemu. Stosując się do tych zaleceń możemy być pewni, że nasze ćwiczenia będą skuteczne i efektywne.