Wiele mówi się na temat obowiązku picia wody podczas treningu. W czasie intensywnego wysiłku fizycznego na siłowni organizm traci wraz z potem dużo wody i składników mineralnych. Co i ile podczas treningu powinniśmy pić, aby szybko uzupełnić wszystkie ubytki w organizmie? Jeśli chcemy przynieść na teren siłowni własną wodę, to w jakim pojemniku powinniśmy ją zabierać? Poniżej znajdziecie kilka wskazówek.

Na początek powiedzmy sobie otwarcie, czego nie powinniśmy spożywać podczas treningów. Otóż nie najlepszym rozwiązaniem jest picie gęstych, słodkich soków czy słodzonych napojów gazowanych. Zawarty w nich cukier będzie fermentował w jelitach, a także spowalniał proces wchłaniania płynów przez organizm, przez to nie uda nam się tak szybko zaspokoić pragnienia, jak np. gdybyśmy napili się wody mineralnej. To przez cukier po wypiciu dużej ilości coca-coli czy słodkiej oranżady dalej chce nam się pić.

Napój na treningu: co jest najlepsze?

Co więc najlepiej pić podczas treningu? Recepta jest jedna – mineralna woda niegazowana. Najlepiej schłodzona. Woda źródlana jest zbyt uboga w składniki mineralne, a sytuacja wysiłku fizycznego zmusza nas do spożycia większej ilości minerałów. Dwutlenek węgla zawarty w wodzie gazowanej natomiast sprawi, że poczujemy się głodni, z kolei woda smakowa jest jednym z najgorszych pomysłów, na jakie możemy wpaść. Podobnie jak z wodami smakowymi czy z napojami energetyzującymi. Wystarczy spojrzeć na ich skład. Zawierają w sobie tak duże ilości cukru, że stanie się dokładnie to samo co zostało wyżej opisane. W tym przypadku cukier jest gorszy niż tłuszcz. Nasze pragnienie po wypiciu takiego specyfiku tylko wzmoże się. Tak więc najbezpieczniejszym i najzdrowszym wyjściem podczas treningu jest branie ze sobą niegazowanej wody mineralnej. Warto zwrócić uwagę na to, aby nasza woda zawierała w swoim składzie podwyższoną zawartość kationów sodowych. Sód i chlorki zawarte w wodach mineralnych zalecane są osobom, które wykonują prace obciążone zwiększonym wysiłkiem fizycznym. Ich spożycie jest również wskazane sportowcom, ponieważ poprzez nadmierne pocenie się tracimy duże ilości soli, co z kolei może prowadzić do osłabienia i ogólnego złego samopoczucia. Podczas treningu więc powinniśmy sięgać po wody mineralne o zawartości sodu i chlorków nawet do 1500 mg/l.

Woda na trening: zabierz ją w…

Zwykła, plastikowa butelka może okazać się nie do końca trafnym wyborem w sytuacji jeśli uczęszczamy na treningi regularnie. Rozwiązanie to będzie na dłuższą metę mało ekologiczne, ponieważ za każdym razem idąc na siłownię „wyprodukujemy” jeden zbędny odpad w postaci butelki PVC. Poza tym jest ona nieporęczna, zaś każdorazowe odkręcanie korka i szybkie zakręcanie może się okazać niezbyt komfortowe. Jeśli wolisz butelki wybieraj te z korkiem sport cap. Najlepiej zaopatrzyć się w specjalny, szklany bidon z silikonowym dozownikiem. Są one niedrogie, natomiast latem idealnie zastępują wkłady mrożące do lodówek turystycznych (niektóre rodzaje). Po odpowiedni dla siebie pojemnik warto wybrać się do sklepu sportowego.