Gdzie byłby dzisiejszy świat bez kawy? Od setek lat ludzie, aby pobudzić się do działania wypijają rano kubek kawy. W dzisiejszych czasach na tym jednym kubku dziennie zazwyczaj się nie kończy. Potrzebujemy coraz więcej energii, żeby sprostać wyzwaniom dnia codziennego. Po całym tygodniu pracy, i wlanych w siebie litrach kawy, w weekend marzymy tylko o tym, żeby pójść spać. Mało kto ma ochotę na aktywny odpoczynek, ludzie stają się coraz bardziej przemęczeni i pozbawieni energii do działania. Ale czy nie powinno być właśnie na odwrót? Czy skoro pijemy tyle kawy nasz organizm nie powinien działać na wyższych obrotach? W tym tkwi cały problem.

Zmęczenie po tygodniu pracy: co zamiast kawy

Żeby mieć więcej energii i ochoty do działania zasada jest prosta – zamiast kawy wystarczy pić wodę. Warto zmienić swoje przyzwyczajenia i przeprowadzić eksperyment – zawsze, kiedy odczuwasz senność lub zmęczenie zanim sięgniesz po filiżankę kawy wypij szklankę zimnej wody. Małe odwodnienie często bywa, bowiem mylone ze zmęczeniem, ponieważ niechęć do działania jest jednym z pierwszych symptomów delikatnego odwodnienia organizmu. Kiedy odczuwasz pragnienie znaczy to, że twój organizm jest w około trzech procentach odwodniony. Pojawiają się wtedy: ogólne rozbicie, bóle głowy i wahania nastroju. Zamiast sięgać po napoje energetyczne, czy też kawę, sięgnij po butelkę wysokomineralizowanej wody. Woda o wysokim stopniu mineralizacji to taka, w której na litr wody przypada więcej niż tysiąc pięćset miligramów rozpuszczonych składników mineralnych. Dzięki nim odzyskasz równowagę mineralną i szybko odczujesz wiążące się z tym pozytywne efekty. Nawodnienie organizmu jest potrzebne nie tylko dla zdrowego trybu życia, ale też dla dobrego samopoczucia. Wypijając od dwóch do trzech litrów wody dziennie unikniesz ciągłego uczucia zmęczenia i po całym tygodniu pracy zamiast spędzać weekend na leniuchowaniu lub spaniu nabierzesz ochoty na piesze wycieczki lub wyjazd poza miasto.

Dlaczego nie mogę odpocząć: kawowy kac

Regularnie pijąc kawę w dużych ilościach organizm przyzwyczaja się do działania kofeiny i po dłuższym jej stosowaniu przestaje na nią reagować w odpowiedni sposób. Ponadto po kawie następuje swoisty kac. Tak jak po spożyciu zbyt dużej ilości alkoholu następnego dnia boli cię głowa, tak samo po dużej ilości kawy przychodzi nagłe zmęczenie – czujesz się ociężały i nie masz na nic ochoty. Łatwo można tego uniknąć ograniczając spożycie kawy na rzecz wody. Woda działa pobudzająco, orzeźwiająco, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, dzięki czemu dłużej czujesz się świeżo, odżywia wszystkie komórki ciała, a przy tym nie otępia więc energii starczy ci na cały tydzień.